WAT KOST STARTEN MET AIRBNB?
Heb je een vakantiewoning of een tweede verblijf en wil je hiermee wat extra verdienen? Dan is Airbnb een fantastisch platform om te gebruiken!
Maar wat kost starten met een Airbnb eenmaal je van plan bent ermee aan de slag te gaan?
Krijg hier een duidelijk overzicht van alles wat je moet weten om van start te gaan. Van verzekeringen tot de servicekosten, we zetten alle kosten op een rijtje die nodig zijn om je accommodatie online te krijgen in België.
Wat is “een Airbnb”?
Airbnb is een online platform dat zich specialiseert in het aanbieden van vakantiewoningen of kamers door particulieren. Via dit platform kunnen gasten een reservatie boeken in een accommodatie van iemand anders.
Particulieren kunnen hier, door hun woning of een kamer te verhuren, extra inkomsten genereren. Een Airbnb is dus de term die we gebruiken voor de accommodatie waar een gast kan verblijven en kan geboekt worden via het platform. Airbnb België is ondertussen razend populair en is al actief in meer dan 100.000 steden en 220 landen. Je vindt er werkelijk alle soorten accommodaties te huur op het platform. Een boomhut, vuurtoren, kasteel, woonboot, … zijn hier voorbeelden van. Je bedenkt het en je kan het waarschijnlijk vinden.
Ontdek hoeveel jij kunt verdienen met je vakantiewoning!
Vraag hier gratis en vrijblijvend een schatting aan.
Wat zijn de vereisten voor de opstart?
Verzekeringen
Toerisme Vlaanderen heeft een aantal voorwaarden gesteld om de veiligheid van gasten te garanderen. Zo is het verplicht om een aantal verzekeringen af te sluiten, zoals bijvoorbeeld een geschikte brandverzekering. Daarnaast kan je nog een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afsluiten.
Als je verhuurt via het Airbnb platform bieden ze ook hun Air-cover garantie aan. Hiermee ben je verzekerd voor eventuele schade tot 1.000.000 USD. Deze garantie bieden ze gratis aan, exclusief voor verhuurders op hun platform.
Attest brandveiligheid
Vooraleer je je accommodatie kan verhuren vraagt Toerisme Vlaanderen ook een attest van brandveiligheid. Hierbij komen aangewezen professionals langs om te kijken hoe veilig de woning is en hoe goed deze is uitgerust in geval van brand. Zo een attest aanvragen kan ofwel via het aanvraagformulier op de website van Toerisme Vlaanderen of rechtstreeks bij Vinçotte. De kosten verbonden met dit attest zijn afhankelijk van de grootte van de locatie en de dag waarop ze komen keuren. Voor de meeste accommodaties van particulieren gelden de tarieven voor een controlebezoek en verslag:
- € 87 op een weekdag
- € 122 in het weekend
Meer informatie en prijzen kan je steeds terug vinden op de website van Toerisme Vlaanderen.
Verplichte attesten
Om een volledig brandveiligheidsattest te bekomen zijn er een aantal verplichte attesten die je moet kunnen voorleggen tijdens de keuring. Afhankelijk van de installaties die gebruikt worden, zullen er dus verschillende attesten moeten aangevraagd worden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn onder andere:
Laagspannings attest
Attest van gas installaties
Attest van verwarmingsinstallatie
Attest van schoorsteen en rookkanalen
Attest van brand detectie, brandblussers & evacuatie wegen.
Voor je van start kan gaan moet alles goedgekeurd worden door de bevoegde instanties en onderhouden worden volgens de vooropgestelde tijdspannes van de overheid. Voor meer details kan je deze pdf met de FAQ van Toerisme Vlaanderen doornemen. Hierin zetten ze alle attesten en de geldigheidsduur grondig uiteen.
De prijzen van deze attesten kunnen opgevraagd worden bij de betreffende diensten en instanties, deze zijn namelijk heel afhankelijk van het type installatie en de frequentie van de controle
Tijdens het verhuur
Het rendement van een Airbnb
Als we even de vergelijking maken met lange termijn verhuur, dan zie je dat de prijzen voor korte termijn een pak hoger liggen. Met een bezettingsgraad rond de 30% verdien je gemiddeld hetzelfde als lange termijn verhuur. Kan je je bezettingsgraad optrekken naar bijvoorbeeld 60% dan zit je al snel met een verdubbeling van inkomsten (Dit is allemaal erg afhankelijk de regio en kenmerken van je Airbnb zoals bijvoorbeeld voorzieningen. Wil je weten hoe je je bezettingsgraad zo hoog mogelijk krijgt, lees dan zeker ons artikel over hoe je de beste omschrijving maakt van je bnb.Enkele voordelen van Airbnb voor de verhuurder
- Als het een vakantiewoning is dat je zelf soms gebruikt dan heb je de ultieme flexibiliteit. Je verhuurt je woning wanneer je zelf wenst. Zo heb je het enorme voordeel om de weekends of vakanties vrij te houden voor jezelf en de overige data kan je te huur aanbieden. Via het Airbnb platform is dit makkelijk aan te duiden en bij te houden.
- Als je verhuurt voor lange termijn heb je een afgesproken prijs en een huurcontract. Als je verhuurt via het platform kan je eenvoudig je prijzen aanpassen naar gelang de seizoenen, periode in de week, Zo kan je je nachttarief aanpassen voor feestdagen, evenementen, schoolvakanties of kan je naar de concurrentie kijken en bijsturen waar nodig. Dankzij deze flexibiliteit heb je altijd de volle controle en de keuze om aan te passen naar eigen wil.
- De betalingen verlopen via Airbnb op voorhand. Dit zorgt voor een grote zekerheid en een pak minder kopzorgen. Er zijn dus geen wanbetalers en je krijgt 24 uur na de eerste overnachting het bedrag al doorgestort.
- Bij het opzetten van je listing kan je zelf kiezen welke regels en richtlijnen je toepast. Zo kan je gasten weren met slechte reviews of persoonlijk een screening maken vooraleer ze boeken. Dit geeft een gerust geweten en geeft alweer extra flexibiliteit bij de verhuur.
Enkele nadelen voor de verhuurder
- Het verhuren van je vakantiewoning kan best intensief worden. Je moet steeds rekening houden dat de klant een vlotte communicatie verwacht, dat er na elk verblijf moet gepoetst worden en dat alle linnen altijd proper en verzorgd zijn. Korte termijn verhuur vraagt dus meer energie en tijd dan lange termijn verhuur.
- Reviews zijn koning de dag van vandaag. Op elk platform, waar je ook naartoe surft, zijn reviews erg waardevol. Deze stimuleren je verhuur en bezettingsgraad en hebben een sterke invloed op de toekomstige verhuur van het pand. Zo kan het kan al eens gebeuren dat je een minder goede review krijgt die een invloed heeft op je algemene score. Gelukkig kan je hier tijdig op reageren zodat toekomstige gasten je feedback lezen en dat je dat hebt meegenomen als verbeterpunt
Wat kost een Airbnb service fee?
Eenmaal je reservaties krijgt gaat Airbnb uiteraard ook commissie rekenen voor het gebruik van hun platform. Voor de meeste hosts of verhuurders is de servicekost 3% van het totale bedrag. Het totale bedrag is de som van je nachttarief, de schoonmaakkosten en eventueel andere bijkomende kosten (denk bijvoorbeeld aan extra gasten, meerprijs voor linnen, etc.). De precieze kosten zijn afhankelijk van diverse factoren en krijg je bij het afrekenen te zien.
Om je een voorbeeld te geven:
Wanneer je € 300 in rekening brengt aan je gasten voor een verblijf van drie nachten, en € 60 aan schoonmaakkosten dan kom je op een subtotaal van € 360. Ongeveer 3% (€10,80) zal van de totale omzet worden afgetrokken als service kost voor de host.
Bij de gast wordt 14% (€50,40) extra opgeteld bij de totaalprijs. Dit wil zeggen dat de gast in totaal € 410,40 zal betalen voor het verblijf en jij ontvangt voor het verblijf € 349,20.
Wil je meer weten over de servicekosten van Airbnb kan je terecht op deze pagina in het Airbnb helpcentrum.
Extra’s om te overwegen
Interieur en uitstraling
Het zijn vaak de kleine dingen die van een vakantiewoning een thuis maken. Zo kan je je gasten echt op hun gemak laten voelen door een paar kleine aanpassingen of personal touches. Dit is zeker geen must, maar het zal je helpen om meer te verhuren en betere reviews te krijgen die vervolgens je bezettingsgraad te verhogen.
Investeer in wat extra decoratie in de accommodatie, lokale details of een frisse kleur op de muur. Wil je meer ideeën lees dan zeker ons artikel “De 12 onmisbare items die jouw vakantie huis een thuis maken” & “5 tips om je woning aantrekkelijker te maken”
De kosten hier kunnen zeer verschillen naar smaak en uitrusting uiteraard!
Professionele foto’s
Eenmaal je vakantiewoning op punt staat kan je foto’s laten nemen door een professionele fotograaf. Deze foto’s kunnen zorgen voor een stijging in de bezettingsgraad en de uitstraling van de accommodatie. Een ware upgrade!
Heb je geen idee waar je zo iemand vindt? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Wij werken samen met professionals die je helpen met elke stap onderweg.
Een externe partij die alles voor je regelt, dat is Bnb assist
Tot slot kan je ook beroep doen op een tussenpersoon die alles voor je regelt van begin tot einde. Zo heb jij maximale omzet en minimale zorgen.
We nemen werkelijk bijna alles voor ons rekening als jij dat wil. We zorgen voor een naadloze service bij het opstellen en adviseren van je advertentie en prijzen, alsook contact met de toerist, reservaties en de schoonmaak. Zo heb jij helemaal niks om je druk in te maken. Wat dat nu precies kost, hangt uiteraard af van welke opties je neemt bij het management van je verhuur en je woning. We hebben verschillende pakketten met ondersteuning en diensten. Ben je nieuwsgierig, dan lees je hier meer over onze diensten en over onze tarieven. Met Airbnb kan je dus flink wat extra inkomsten genereren. Met een duidelijk plan van aanpak en een overzicht van alle kosten kan je beginnen aan het avontuur. Heb je toch nog vragen, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Onze experts zijn hier om jou verder te helpen.
Posted at 12 Apr 2022h
by Laurent Bruggeman