AIRBNB TITELS: TREK MEER GASTEN AAN MET DE JUISTE NAAM
Je vakantiewoning verhuren op een platform zoals Airbnb is een erg goed idee. Maar met de steeds groeiende markt wordt het moeilijker dan ooit om er uit te springen. Net om deze reden is het goed om elke kans te grijpen die je hebt om je advertentie in het oog te laten springen.
In dit artikel nemen we het belang van Airbnb titels grondig onder de loep. We kijken naar wat het belang is van een goede titel en wat je kunt doen om deze te verbeteren.
Je Airbnb titels, lang niet meer zo belangrijk in 2023
In de november update van 2022 heeft Airbnb een ingrijpende verandering gemaakt aan de weergave van je titel. Wanneer gasten en reizigers op zoek gaan naar een verblijf, is je accommodatie titel vervangen door een algemene omschrijving.
Wanneer je een zoekopdracht ingeeft is de titel van je accommodatie een samenstelling van het “type” en de “locatie”. Verhuur je een appartement in Koksijde dan is de titel net onder je afbeelding “Appartement in Koksijde”. Dit staat in het vet gedrukt met de sterren beoordeling rechts naast de titel.
Onder de algemene titel staan nog vier lijntjes met bijkomende informatie.
- De titel van je accommodatie
- Informatie op basis van je filters (aantal bedden, aantal kamers, wieg, kinderstoel)
- Individuele of professionele host
- De prijs per nacht en de totaalprijs voor de gekozen periode van je zoekopdracht
Je gekozen titel is dus aanwezig in de zoekresultaten, maar dit is lang niet meer zo prominent als het vroeger was. Maar doordat de titel nog steeds aanwezig is, geeft dit wel de kans om ervoor te zorgen dat gasten sneller op jouw advertentie klikken.
Wat is het belang van een goede Airbnb titel?
Hoewel je titel niet meer zo aanwezig is als vroegen, kan het je toch helpen om meer boekingen te ontvangen. Het geeft je een uitgelezen kans om potentiële gasten meer te vertellen over jouw verblijf zodat ze doorklikken naar je listing-pagina.
Je kunt een titel zien als een erg beknopt visitekaartje waarmee je meteen de aandacht kunt trekken en de unieke eigenschappen in je vakantiewoning in de verf kunt zetten. Een sterke titel zal je gasten nieuwsgierig maken en hen aansporen om meer te weten te komen over je accommodatie.
Zal een goede titel je helpen om hoger te scoren in de zoekresultaten van Airbnb? Nee, niet rechtstreeks in alle geval. Het zoekmechanisme werkt niet op basis van zoekwoorden zoals veel bekende zoekplatformen (Google, Youtube, Pinterest…) maar het gebruikt een geheel unieke set aan voorwaarden in indicatoren.
Enkele zaken waar Airbnb rekening mee houdt zijn bijvoorbeeld de volledigheid van je listing, het aantal voorzieningen, reviews, hoeveel mensen je accommodatie op slaan bij hun favorieten en het aantal boekingen.
Zo schrijf je een spetterende titel voor je accommodatie
Je Airbnb titel springt dan niet meteen in het oog, maar staat wel op een zichtbare plek in de zoekresultaten. Dit geeft je meteen de kans om goed uit te pakken en gasten nieuwsgierig te maken naar jouw accommodatie.
Hieronder geven we de beste richtlijnen, tips en tricks om het meeste uit je Airbnb titel te halen.
De beste lengte voor een Airbnb titel
Bij het opmaken van je listing geeft Airbnb je de mogelijkheid om een titel te schrijven tot 50 karakters lang. Op de meeste plekken waar gasten op zoek gaan (in de app, mobiel en op een laptop) naar een listing zijn slechts gemiddeld 43 karakters zichtbaar van deze titel. Alleen op erg grote schermen is de volledige titel zichtbaar bij de zoekresultaten.
Je hoeft dus niet alle karakters te gebruiken bij het schrijven van je titel. Dit zal geen effect hebben op de plaatsing van je listing of je boekingen.
Schrijf een titel dat je publiek aanspreekt
Wanneer je de perfecte titel wilt schrijven voor je accommodatie is de eerste stap denken aan je typische gasten. Wat is de reden dat gasten kiezen voor jouw accommodatie en niet die van de buurman? Wanneer je weet wat jouw vakantiewoning uniek maakt, weet je precies welke troef je in handen hebt.
Door te denken aan je gasten en je doelgroep kun je veel gerichter te werk gaan. Gebruik de zaken waar jou gasten belang aan hechten in je titel zodat je meteen een goede indruk maakt op de juiste mensen.
Gebruik geen algemene woorden
Algemene woorden die geen waarde toevoegen aan je listing hebben ook geen meerwaarde. Probeer daarom woorden zoals “mooi” en “leuk” te vermijden. Probeer in plaats daarvan uit te pakken met woorden die aansluiten bij je accommodatie en een gevoel oproepen bij je gasten. Enkele goede voorbeelden hiervan zijn rustiek, luxe, zeldzaam, glamoureus, uniek, oase, romantisch …
Gebruik afkorting voor extra informatie
Wanneer je extra informatie wenst te geven aan gasten die op zoek zijn naar een accommodatie dan kun je ook afkortingen gebruiken in je titel. In de meeste gevallen zijn deze echter niet nodig omdat Airbnb voldoende informatie kan halen uit een complete listing.
De meest gemaakte afkortingen die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:
- app = appartement
- AC = airco
- 2p = twee personen
- incl = inclusief
Vermijd drukletters en onnodige hoofdletters
Als een goede algemene regel bij het maken van een titel probeer je hoofdletters en drukletters zo veel mogelijk te vermijden. Gebruik ze enkel wanneer ze nodig zijn, zodat je titel duidelijk en makkelijk leesbaar blijft.
Het is namelijk zo dat een titel dat volledig in drukletters staat wordt ervaren als onaangenaam en moeilijk te lezen. GEBRUIK DUS ALTIJD KLEINE LETTERS VOOR DE BESTE RESULTATEN.
Zet unieke features in de verf
Heb je een uniek verblijf of lig je vlak bij een monument? Gebruik deze troef dan meteen om dit duidelijk te maken aan potentiële gasten. Het geeft je een competitief voordeel vergeleken met andere accommodaties en het vergroot de kans dat gasten bij jou boeken.
Goede voorbeelden van unieke features zijn bijvoorbeeld:
- Gelijkvloers
- Zelfvoorzienend of energieneutraal
- Stijlvol
- Pas gerenoveerd
- Zee zicht of uitzicht op
- Wellness
- Vlakbij
- Met balkon
- Gezinswoning
Wat zet je niet in je titel
Airbnb is een erg slimme tool dat reizigers de kans geeft om te filteren op een hele waaier aan mogelijkheden. Deze filters vormen dan ook een essentieel onderdeel van de meeste zoekopdrachten. Dit zorgt er ook voor dat veel van de informatie dat vroeger in de titel stond, nu niet meer van belang is en makkelijk kan gekozen worden met een filter.
Wat hoef je niet te vermelden in je titel:
- Locatie
- Aantal personen
- Aantal slaapkamers
- Wasmachine aanwezig
- Huisdier vriendelijk
Onze formule voor een succesvolle Airbnb titel
Ondertussen heb je al een duidelijk idee hoe je een goede Airbnb titel kunt schrijven. Je weet wat belangrijk is en wat je niet moet vermelden in je titel. Om het nog makkelijker te maken geven we je een aantal duidelijke formules die er voor zullen zorgen dat je een spetterende hoofding schrijft voor jouw advertentie.
Of je nu een unieke locatie hebt of iets geheel anders, je vindt hier de meest bruikbare Airbnb titel formules.
Adjectief + verblijf type + locatie
Voorbeeld: Romantische cosy cabin aan het water
Adjectief + unieke feature + type accommodatie
Voorbeeld: Sfeervol, energieneutraal vakantiehuis
Uniek uitzicht + adjectief + type accommodatie + unieke feature
Voorbeeld: Zeezicht, knus appartement met balkon
Adjectief + type accommodatie + unieke features
Voorbeeld: Luxueuze wellness chalet met sauna en jacuzzi
Je listing optimaliseren op autopiloot? Kies voor de diensten van Bnb assist.
Zoals je kunt zien is een goede titel slechts een klein deel van het optimaliseren van je listing. Er zijn veel meer zaken die een grote rol zullen spelen bij het verhuren van je vakantiewoning. Wil je ook graag een listing dat meer gasten aantrekt? Kies dan voor een samenwerking met Bnb assist en verhuur je accommodatie op autopiloot.
Kom je graag meet te weten over onze diensten? Neem dan zeker hier een kijkje en laat ook jouw Airbnb uitbesteden aan ons professioneel team.
Posted at 10 Jan 2024h
by Laurent Bruggeman