HOE GEEF JE AAN JOUW AIRBNB EEN HOTELGEVOEL?
Wat maakt nu het grootste verschil tussen een Airbnb en een Hotel en wat verwacht een gast nu eenmaal eens hij arriveert in je accommodatie?
In deze uitgebreide gids loodsen we je door alle professionele tips uit de hotel- en hosting industrie. Zo geef je jouw Airbnb een echt hotel gevoel in een handomdraai.
We gaan dieper in op de belangrijkste topics die het onderscheid maken zoals:
- Hygiëne
- Veiligheid
- Voorspelbaarheid
- Ontvangst
Bnb assist beheert en verhuurt particuliere woningen op platformen zoals Airbnb, Booking en HomeAway. Door onze kennis en ervaring binnen deze sector kunnen we jullie de beste tips & tricks bezorgen wanneer het gaat over toeristische verhuur.
Het verschil tussen een Airbnb en een Hotel.
Vooraleer een gast boekt bij jou is er reeds een relevante beslissing gemaakt. Ze hebben gekozen voor de optie om een Airbnb te boeken en geen hotelkamer en ze kiezen ervoor om aan hun vakantie een iets persoonlijkere twist te geven en te beleven.
Geen honderden kamers naast elkaar opgelijnd maar een woning of kamer die meer karakter heeft. Zo hebben ze meer ruimte en krijgen ze vaak een iets betere kijk op de cultuur en authenticiteit van de omgeving.
De voordelen die een hotel bieden zijn dan weer totaal anders dan wat je kan verwachten bij particuliere verhuur. In hotels heb je vaak een grotere flexibiliteit om in te checken, frequente professionele schoonmaak, een onderhoudsteam, extra faciliteiten en dat onbeschrijfelijke gevoel van een hotelkamer.
Maar wat als we alle tips en pluspunten die we bij hotels kunnen vinden zouden gebruiken om in onze Airbnb te implementeren om zo hetzelfde gevoel te creëren?
Hygiëne in je Airbnb.
We zouden kunnen zeggen, het allerbelangrijkste in je Airbnb. Gasten komen om een zorgeloos en ontspannend verblijf te hebben. Wanneer ze arriveren in een woning waarbij de schoonmaak niet goed is uitgevoerd, kan dit al zorgen voor een slechte start van de vakantie en hun gemoed.
Met deze makkelijke richtlijnen transformeer je jouw accommodatie naar een vijf-sterren, hotel-waardig verblijf.
Geen spoor te bekennen van vorige gast.
Als je op hotel gaat ervaar je het gevoel alsof de kamer nog nooit gebruikt was tot je arriveerde. Ook al waren er de dag voordien, of zelfs dezelfde ochtend, nog gasten aanwezig. Je zal amper voetstappen op de vloer zien of een leeg blikje in de vuilbak terugvinden.
Stel dat je een hotelkamer binnen wandelt en er staat een halve pot mayonaise in de koelkast en een restje pasta in de kast, dan loop je gelijk naar de receptie en vraag je om een nieuwe kamer of vraag je je geld terug.
Hetzelfde geldt voor jouw Airbnb. Het gebeurt vaak dat kasten vol staan met oude keukenapparaten, onbruikbare toestellen, halve zakken koffie of slordig geopende theedoosjes.
Door aandacht te geven aan kleine details zoals deze, geef je je gasten het gevoel dat alles zorgvuldig en speciaal voor hen is ingericht en voorzien. Zo creëer je een propere en hygiënische omgeving voor je gasten.
Alles heeft een plaats en een functie.
Alles wat je vindt in een hotelkamer is zorgvuldig gekozen en geplaatst voor een optimaal gebruiksgemak en comfort.
Bij een Airbnb ligt dat vaak anders. Als gasten arriveren is dat mogelijks in je vroegere woning, vakantiewoning of appartement. Omdat het soms gebruikt wordt voor jezelf geraakt alles al snel opgestapeld net als in onze eigen woning. Van seizoen decoratie tot oude boeken, persoonlijke items en die loshangende kapstok naast de voordeur.
Neem zelf even de tijd om goed rond je te kijken in je vakantiewoning en stel de vraag, wat zou je als gast nu echt nodig hebben en appreciëren? Nodig desnoods een vriend uit en vraag hierbij advies hoe zij de aankomst in de woning beleven. Ga door je lades en kasten en haal er alle niet bruikbare en overbodige zaken uit, leg alles netjes en gesorteerd bij elkaar, zorg voor wat decoratie items en maak je eigen hotel ervaring compleet.
Neem nu bijvoorbeeld de koelkast. Iedereen is voorzichtig wanneer het gaat om voedselveiligheid. Zorg daarbij dat deze steeds tot in de hoekjes is schoongemaakt en leeg is, net zoals in een hotelkamer. Zo is de eerste indruk steeds een vijfsterren review waard. Een persoonlijke toets kan je geven door bijvoorbeeld flesjes water of wijn hierin te plaatsen, wat hun aankomst een nog grotere indruk geeft.
Heerlijk, comfortabel en proper overnachten.
Meer als de helft van alle reizen hebben als doel om te ontspannen op hun trip. Dé ultieme kers op de taart voor elke kamer, hotel of niet, is het bed en de matras waar de gasten in zullen slapen.
In hotelkamers is dit vaak de ultieme blikvanger en het eerste wat getest wordt. Recreëer deze ervaring in je b&b slaapkamer met geflufte kussens, proper bedlinnen en een kwalitatieve matras. Zorg ervoor dat alles vlekkeloos is, fris ruikt en dat de matras geen pijnlijke veren heeft, alsook dat het bed geen vervelende lawaaien maakt.
Wat een hotelkamer ook steeds voorziet naast het bed is voldoende verlichting, stopcontacten en nachttafeltjes. Met aan elke kant van het bed een warme leeslamp en witte lakens is het hotelgevoel compleet.
Bedlinnen
Een niet te vergeten feature van elk bed op een hotelkamer zijn kwaliteitsvolle en verse, witte lakens. Er is niets heerlijker dan vers gewassen bedlinnen en een mooi opgemaakt bed, wat je slaapkamer in een handomdraai een hotel gevoel geeft.
Witte lakens hebben niet alleen een professionele en propere uitstraling, maar ze geven je gasten ook steeds rust. Met een patroon of drukke kleur, kan de kamer vaak rommelig, onrustig of bedrukkend overkomen.
Wit bedlinnen staat ook garant voor hygiëne. Op witte lakens zal je makkelijker vlekken en gebruikssporen opmerken. Ook naar onderhoud toe hebben witte lakens een pluspunt. Je kan deze steeds op hogere temperaturen wassen die een antibacterieel product garanderen.
Een schoonmaak checklist.
Zelfs voor professionele schoonmaakbedrijven is dit een absolute must. Als je druk in de weer bent met het voorbereiden op een nieuwe gast kan het wel al eens gebeuren dat je iets vergeet.
Door het opmaken van een schoonmaak checklist het je steeds een optimaal resultaat en ben je zeker dat alle nodige punten worden bekeken en behandeld. Zo kan je ook steeds dezelfde verwachtingen hebben als je werkt met een externe firma bijvoorbeeld. Door te werken met richtlijnen, foto’s en een vaste routine geef je je gasten (en jezelf) de optimale ervaring van een propere en verzorgde woning bij hun aankomst.
Onderhoud en opvolging.
Naast professionele schoonmaak is het ook een goed idee om steeds het telefoonnummer van een klusjesman bij de hand te houden. Airbnb’s hebben net als woningen gebruikssporen en klein onderhoud nodig, dat steeds je steeds moet bijhouden of vernieuwen.
Zorg ervoor dat je reservelampen steeds beschikbaar hebt en een klein budget aan de kant houdt om gebruikssporen op een minimum te houden. Zo houd je je accommodatie altijd haarfijn in orde voor de volgende gast.
Voorspelbaarheid en rust.
Doordat in hotels alles met procedures verloop heeft alles een erg gestructureerde vorm. Je komt in een omgeving waar je weet dat er aan bepaalde verwachtingen wordt voldaan. De verwachtingen van elke bezoeker en gast zijn dan ook daarop afgestemd.
Door je Airbnb listing zo accuraat en goed mogelijk in detail op te stellen, kan je je gasten dezelfde voorspelbaarheid bieden. Dit zorgt niet enkel voor rust bij jezelf, maar geeft ook je gasten een beeld wat ze mogen verwachten. Bij betwisting kan je ook makkelijk refereren naar je profiel en neergeschreven tekst om duidelijk te maken dat dit zo werd aangegeven.
Een duidelijk vloerplan van de accommodatie.
Hotels hebben meestal een vrij recht door zee vloerplan. Je weet wat te verwachten en vooral bij een standaard kamer is er niet vaak een verrassing.
Airbnb’s zijn een ander paar mouwen. Tussen de listings op Airbnb kan je boten, windmolens, villa’s, hutten en zowat elke andere variant vinden om in te verblijven. De precieze indeling hiervan inbeelden, is dan ook een moeilijkere oefening. Een vloerplan van de volledige woning of beschikbare ruimte geeft dan ook een duidelijke inkijk voor de gasten. Zo kunnen ze makkelijk beslissen of de Airbnb geschikt is voor hun, of net niet.
Privacy en duidelijke afspraken.
Als je op hotel gaat weet je hier duidelijk wat te verwachten. Er is een erg reële kans dat je met buren naast, boven en onder je zit. Airbnb’s zijn wat moeilijker te voorspellen.
Er zijn soms meerdere accommodaties in hetzelfde gebouw, in de tuin, de eigenaar woont er zelf ook of er is een gedeelde badkamer. Geef duidelijk aan in de beschrijving van je Airbnb wat de gasten kunnen verwachten en hoe je ervoor zorgt dat hun privacy gegarandeerd wordt.
Door proactief te handelen, haal je al snel de barrières weg bij je toekomstige gast. Ook eventuele stress en vragen die ze hebben voor hun aankomst zullen verdwijnen. Dit zorgt voor transparantie en een algemene betere ervaring.
Eenvoudig en snel parkeren.
Of het nu midden in de stad is of ergens op het platteland, een makkelijke parkeergelegenheid is vaak eigen aan hotels. Door je gasten duidelijk op voorhand hierover te informeren en alternatieven voor te stellen, neem je al veel communicatie (meestal net voor aankomst) en frustratie weg.
Geef duidelijk aan of er parking is bij de accommodatie, hoe makkelijk deze bereikbaar is en welke verdere mogelijkheden er zijn, samen met de eventuele kosten.
Als gasten een uitgebreide aankomst gids krijgen met een kristal heldere uitleg en foto’s is dat een groot pluspunt aan het optimale hotelgevoel voor jouw Airbnb.
Authentiek en rustgevend.
De betere hotels doen steeds hun best om, bij het binnenkomen van de kamer, een rustgevend en verwelkomend gevoel te geven. Met neutrale en lange gordijnen, een grote spiegel, veel licht en wat moderne decoratie geef je hiermee een ruimte al een heel ander en fris gevoel.
Hier heb je de kans om de troefkaart uit te spelen dat een hotel niet heeft. Je kan je accommodatie een echt thuisgevoel geven. In ons artikel “maak van je airbnb een ware thuis” vindt je nog 12 extra tips die er voor zorgen dat elke gast zich comfortabel en thuis voelt vanaf het eerste moment.
Aangename en functionele verlichting.
Een onderdeel waar elk hotel ongetwijfeld veel aandacht aan besteed is de verlichting op de kamer. Het kan een extra touch geven aan je interieur of het kan functioneel zijn.
Zorg er steeds voor dat er voldoende licht is in elke kamer. Gebruik warm licht om een gezellige sfeer te creëren aan elke kamer. Een dieper detail is om eventueel leeslampjes te voorzien waar mogelijk en nodig.
In de badkamer en slaapkamer geldt hetzelfde. Zorg voor voldoende mogelijkheden om het comfort van je gasten te optimaliseren. De ene neemt mogelijks liever een bad met maar 1 klein lampje aan, terwijl de andere een beter licht nodig heeft tijdens het opmaken. Zo ervaren ze ook in jouw Airbnb een oprecht hotelgevoel.
Veiligheid.
Hotels doen dit als de beste en dit is uiteraard ook wat je van hen verwacht. Ook jij kan je gasten op hun gemak stellen vanaf het begin met een aantal eenvoudige tips.
Een beveiligde ingang.
Zorg er voor dat je accommodatie een ingang heeft die de gasten kunnen afsluiten. Dit geeft een gevoel van veiligheid tijdens het verblijf.
Gebruik je een keysafe om de sleutel te verkrijgen, zorg er dan voor dat je deze af ent toe wijzigt. Gebruik niet de standaard 1234* of 1111* maar gebruik een unieke code. Dit geeft ook een gevoel van veiligheid en stelt je gasten gerust.
Kijk ook zeker naar hoe hotels met hun veiligheid omgaan. Zo vindt je bijvoorbeeld ook steeds een kleine kluis op elke kamer om waardevolle spullen in op te bergen. Deze details kunnen een verschil maken en geven je Airbnb een veilig en geborgen gevoel.
Belangrijke nummers en informatie.
Voor gasten uit het buitenland kan het soms een heel gedoe zijn om de juiste nummers te vinden in een stresssituatie. Zorg er daarom voor dat gasten makkelijk toegang hebben tot alle hulpnummers en diensten.
Je kan deze in een kadertje steken samen met de wifi en het paswoord op de voordeur of je kan alle hulpdiensten en belangrijke nummers vermelden op de eerste pagina van je handleiding.
Zorg voor een evacuatieplan die uithangt en markeer de nooduitgangen. Zorg voor voldoende rookmelders en zet het brandblusapparaat in zicht.
Gastvrijheid en ontvangst.
Het is algemeen geweten dat het Airbnb platform hier een grote winnaar is ten opzichte van hotels. De klantenservice die je kan bieden op deze manier is veel persoonlijker. Maar wat kunnen we hier nog van bijleren in vergelijking met hotelketens?
Check-in
Hotels bieden vaak het comfort aan van flexibele check-in en check-out uren, alsook een 24 op 24 bemande receptie. Een eenvoudige manier als alternatief voor je Airbnb is door een zelf check-in procedure te voorzien. Op die manier kan de gast steeds aankomen wanneer het beste past en hoeven ze zich geen zorgen te maken om iemand ‘s avonds laat nog te contacteren.
Door het check-in proces te automatiseren kan je de gasten en hun planning steeds prioriteit geven zonder enige zorgen. Het geeft een garantie op een relaxte en rustige aankomst in de woning.
Koffie & thee
Het is maar een klein gebaar, maar het geeft onmiddellijk het hotelgevoel weer. Naast de waterkoker een klein doosje voorzien met thee, koffie en een klein aantal versnapering maakt de ervaring zoveel beter.
Ben je trots op lokale streekproducten, dan kan je dit ook steeds gebruiken als kleine attentie of gebaar voor de gasten. Je hoeft uiteraard geen heel buffet te voorzien, maar het zit hem in de kleine dingen.
Vlotte communicatie en beschikbaarheid.
Als je op hotel gaat kan je er bijna altijd op rekenen dat er iemand in de buurt is die paraat staat om je te helpen.
Een professionele manier van communiceren met je gasten is daarbij zeer belangrijk waarbij je steeds oplossingsgericht en klantvriendelijk blijft, no matter hoe gefrustreerd of kwaad de gast kan zijn.
Dit zal zich dan ook resulteren in je scores en beoordeling, wat je een Superhost badge kan opleveren op het platform, wat vervolgens een invloed kan hebben bij de volgende gasten qua zichtbaarheid in het overzicht.
Het kan zijn dat het cijferslot met de sleutel niet werkt, dat de chauffage uitvalt of dat er geen warm water meer is enzovoort. Om hotels te evenaren zorg je er steeds voor dat je gasten je makkelijk kunnen contacteren en het gevoel van betrokkenheid ervaren.
Verwelkom gasten, geen onbetrouwbare huurders.
Verwelkom je gasten steeds zoals je zelf graag ontvangen wordt. Behandel hun niet als onbetrouwbare huurders die je moet controleren en in de gaten houden.
Laat je gasten welkom voelen door een kleine attentie klaar te zetten, een grote glimlach, een klein grapje of met een vriendelijk verwelkomd bericht. Door hen zo warm te ontvangen worden gasten direct op hun gemak gesteld. Het is een klein gebaar dat het grootste verschil maakt.
Geef je gasten steeds de ruimte om van je Airbnb te genieten op hun tempo. Het is tenslotte hun reis en moment van rust.
Hotels en Airbnb’s bestaan in harmonie naast elkaar en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur en principes. Hopelijk kan je met onze gids je bezoekers steeds ‘best of both worlds’ laten ervaren en kan je een vlekkeloze strategie creëren om van je eigen Airbnb een vijf sterren topper met hotel feeling op punt te zetten!
Posted at 02 May 2022h
by Laurent Bruggeman